Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Op 1 juli waren bijna voldoende aanmeldingen binnen om de aanleg van het glasvezelnetwerk mogelijk te maken. Daarom hebben we besloten om de aanmeldtermijn te verlengen tot 28 oktober 2018. Zo krijgt iedereen nog een laatste kans om zich aan te melden bij een glasvezelprovider.
Als je je hebt aangemeld voor een abonnement, maar het benodigde aantal aanmeldingen wordt niet gehaald, dan gaat jouw abonnement ook niet in. Je zit dan dus nergens aan vast en het contract wordt ongeldig verklaard.
Het aanleggen van een glasvezelnetwerk kan alleen worden bekostigd als minimaal 40% van de bewoners een abonnement afsluit bij een aangesloten glasvezelprovider. We kunnen dan alle woningen en bedrijven in Koggenland gratis op het netwerk aansluiten. De providers betalen namelijk een deel van de abonnementskosten weer terug aan E-Fiber voor de aanleg van het netwerk. Behoor jij tot de 40% bewoners die vóór 28 oktober een abonnement afsluit, dan wordt jouw aansluiting bovendien meteen kosteloos geactiveerd. Sluit je pas een abonnement af nadat het netwerk is aangelegd en aangesloten, dan kost het activeren van de aansluiting maximaal €350.
Je gaat pas abonnementskosten betalen aan je provider wanneer het glasvezelnetwerk is aangelegd, de aansluiting in jouw woning is gerealiseerd én de glasvezelprovider zijn diensten bij jou gaat leveren. Je maakt met de provider een afspraak over de einddatum van je oude abonnement en de ingangsdatum van je nieuwe abonnement.
Het aanleggen van een glasvezelnetwerk is heel kostbaar. Daarom kan het glasvezelnetwerk alleen worden aangelegd als minimaal 40% van de huishoudens vóór 28 oktober een glasvezelabonnement afsluit. We hopen dat de eerste schop al in 2018 de grond in kan. Maar samen met alle andere Koggenlanders moet dat lukken, toch?
Op het glasvezelnetwerk concurreren meerdere aanbieders met elkaar. In Koggenland kun je vooralsnog kiezen uit acht providers. Sluit je een abonnement af bij een van deze providers voor het leveren van een internetdienst, dan wordt jouw woning gratis aangesloten op het glasvezelnetwerk.
Voor de aanleg van het glasvezelnetwerk gaat alleen een deel van de straat open (vaak de stoep). Deze werkzaamheden zijn meestal binnen een dag klaar. De glasvezel wordt uiteindelijk via een boring in je woning gebracht, dus daarvoor wordt niet in je tuin gegraven.
Jazeker! Je kunt probleemloos overstappen van je huidige provider naar een glasvezelprovider. We raden je wel aan om je huidige abonnement pas op te zeggen wanneer jouw nieuwe abonnement geactiveerd is. Zo zit je geen minuut zonder internet, telefoon of televisie.
Nee hoor, in jouw meterkast wordt alleen een speciaal glasvezelmodem gemonteerd. Hierop kunnen de bestaande tv-, telefoon- en internetkabels worden aangesloten. Ook draadloos internet blijft gewoon mogelijk. Voor digitale televisie krijg je in sommige gevallen een nieuwe decoder. Jouw nieuwe provider kan je hier alles over vertellen.
Heb je een e-mailadres van je huidige provider, dan komt dat te vervallen. Van je nieuwe provider krijg je dan weer een nieuw e-mailadres. Maar eigenlijk raden we je liever aan om een provideronafhankelijk e-mailadres te nemen van bijvoorbeeld Outlook, Gmail of Live. Deze e-mailadressen blijven namelijk altijd bestaan en zijn overal ter wereld en bij iedere provider te gebruiken. Veel handiger toch?
Geen probleem, dan komt er gewoon een extra aansluiting bij. Via deze nieuwe glasvezelaansluiting van E-Fiber kun je een concurrerend abonnement afsluiten bij een glasvezelprovider. En dat mag ook gewoon een consumentenabonnement zijn!
Ja hoor, dat kan! Als je je tv-abonnement bij je huidige provider wil behouden en alleen wilt internetten via glasvezel, sluit dan gewoon een internet-only abonnement af bij je nieuwe provider. Aan jou de keuze!
Sluit een abonnement af bij een van de glasvezelproviders. Wanneer 40% van de Koggenlanders vóór 28 oktober 2018 een glasvezelabonnement heeft afgesloten bij een van de beschikbare providers, gaan we het glasvezelnetwerk daadwerkelijk aanleggen. En daar sluiten we vervolgens alle adressen in Koggenland gratis op aan!
Absoluut niet. Volgens Ziggo bestaat hun netwerk voor 97% uit glasvezel. Dat is niet correct. Het totale netwerk van Ziggo bestaat uit 410.000 km coaxkabel (91,5%) en slechts 38.500 km glasvezelkabel (8,5%). De hoofdleidingen (tot aan de wijkcentrales) zijn wel van glasvezel, maar alle kabels die van de centrales naar de woningen lopen zijn van coax of koper. En juist dat laatste stuk is bepalend, want die coaxkabel deel je met jouw buurtbewoners en dat beperkt de mogelijkheden en de snelheid enorm.
Helaas kan dat niet. Om over te gaan tot de aanleg van het glasvezelnetwerk, moeten we zeker weten dat de investering zin heeft. Wil je nog niet kiezen, maar wel genieten van de voordelen van glasvezel? Sluit dan alvast alleen een internetabonnement af. Je abonnement gaat namelijk pas in als je glasvezelaansluiting is gerealiseerd. In de tussentijd, of zelfs nog ná het aansluiten van je woning, kun je het abonnement dat je nu kiest gewoon nog aanpassen.
Ja hoor, dat kan ook. Alleen kunnen we jouw woning dan niet meer gratis aansluiten. Het naderhand activeren van jouw glasvezelverbinding kost dan (maximaal) €350.
Uiteraard, supersnel internetten via glasvezel en tóch je vertrouwde Ziggo tv-abonnement behouden is geen probleem. Neem dan een los internet (of internet en bellen) abonnement bij een van onze glasvezelproviders en een tv-abonnement bij Ziggo. Dat is helemaal niet zo duur. Een tv-abonnement van ZIggo is al verkrijgbaar vanaf €18,70 per maand. Tel daar bijvoorbeeld een 1000 Mb/s glasvezelabonnement bij op, en je betaalt bij elkaar iets meer dan €49 per maand. Aan jou de keuze!
Dat hangt af van jouw internetgebruik en wensen. Kijk je weinig tv, dan heb je geen uitgebreid zenderpakket nodig. En heb je een bedrijf aan huis? Dan wil je waarschijnlijk een hoge internetsnelheid. Weet je niet wat je kiezen moet? Ga dan naar onze online keuzehulp. Hiermee kies je in 5 eenvoudige stappen jouw ideale abonnement.

Staat je vraag er niet tussen?

Laat het ons weten!
Inschrijfavonden
Twijfel je, of heb je moeite om het juiste abonnement te kiezen? Kom dan naar een van onze inschrijfavonden bij jou in de buurt. Hier kun je al je vragen stellen aan onze adviseurs en helpen ze je graag met het maken van de juiste keuze.
Buurthuis De Brink in Obdam17 en 18 oktober van 19.00 tot 21.00 uur
Café D’Ontmoeting in De Goorn17 en 18 oktober van 19.00 tot 21.00 uur